Oppgave 17.3 - Luftromsdilemmaer

Mål:

Å stimulere til kritisk tenkning, sikkerhetsbevissthet og kommunikasjon rundt uforutsette luftromssituasjoner.

 

Læremateriell:

  • Utskrevne “Dilemma-kort” med korte scenarier.
  • Valgfritt: Whiteboard eller flippover til idémyldring.

 

Aktivitet:

Deling av dilemmaer:

Del gruppen i mindre grupper. Gi hver gruppe 2–3 dilemma-kort.

 

Eksempler:

  • Dilemma A: Du flyr VLOS i klasse G luftrom på 80 m høyde, og hører en lavtflygende bemannet luftfartøy nærme seg. Hva gjør du umiddelbart?
  • Dilemma B: Du har SORA og NOTAM for BVLOS i søk- og redningsoppdrag. Plutselig blir du bedt om å fly inn i et midlertidig luftsportsområde. Hvordan håndterer du dette?
  • Dilemma C: Du har godkjenning via NINOX for flyvning innenfor 5 km fra kontrollert flyplass. Midt i oppdraget kontakter LTT deg og ber deg lande umiddelbart pga. endringer i lufttrafikken, men samtalen er dårlig. Hva gjør du?

 

Diskusjon og løsningsutvikling:

  • Hva er de viktigste sikkerhetsprioriteringene?
  • Hvilke regler eller prinsipper gjelder?
  • Hvilken kommunikasjon må skje, og med hvem?
  • Hva kunne vært gjort i forkant for å redusere risiko?
  • Hva er mulige konsekvenser ved feil handling?

 

Presentasjon og felles refleksjon:

  • Gruppene presenterer dilemmaene og sine løsninger.
  • Diskusjon ledes av veileder. Sammenlign tilnærminger, løft frem beste praksis, og knytt det til systematisk sikkerhetsarbeid og ekstern påvirkning.