Oppgave 17.3 - Luftromsdilemmaer
Mål:
Å stimulere til kritisk tenkning, sikkerhetsbevissthet og kommunikasjon rundt uforutsette luftromssituasjoner.
Læremateriell:
- Utskrevne “Dilemma-kort” med korte scenarier.
- Valgfritt: Whiteboard eller flippover til idémyldring.
Aktivitet:
Deling av dilemmaer:
Del gruppen i mindre grupper. Gi hver gruppe 2–3 dilemma-kort.
Eksempler:
- Dilemma A: Du flyr VLOS i klasse G luftrom på 80 m høyde, og hører en lavtflygende bemannet luftfartøy nærme seg. Hva gjør du umiddelbart?
- Dilemma B: Du har SORA og NOTAM for BVLOS i søk- og redningsoppdrag. Plutselig blir du bedt om å fly inn i et midlertidig luftsportsområde. Hvordan håndterer du dette?
- Dilemma C: Du har godkjenning via NINOX for flyvning innenfor 5 km fra kontrollert flyplass. Midt i oppdraget kontakter LTT deg og ber deg lande umiddelbart pga. endringer i lufttrafikken, men samtalen er dårlig. Hva gjør du?
Diskusjon og løsningsutvikling:
- Hva er de viktigste sikkerhetsprioriteringene?
- Hvilke regler eller prinsipper gjelder?
- Hvilken kommunikasjon må skje, og med hvem?
- Hva kunne vært gjort i forkant for å redusere risiko?
- Hva er mulige konsekvenser ved feil handling?
Presentasjon og felles refleksjon:
- Gruppene presenterer dilemmaene og sine løsninger.
- Diskusjon ledes av veileder. Sammenlign tilnærminger, løft frem beste praksis, og knytt det til systematisk sikkerhetsarbeid og ekstern påvirkning.