Oppgave 16.2 - “Oppdag faren” - Reaksjonstidsutfordring

Mål:

En fysisk og engasjerende aktivitet som simulerer reelle utfordringer med syn, hørsel og reaksjonstid, samt situasjonsforståelse.

 

Læringsmål:

  • Oppleve hvordan reaksjonstid varierer og påvirkes av sanseinntrykk.
  • Forstå viktigheten av scanning-teknikker og bruk av periferisyn.
  • Verdsette hørselens rolle i fareoppdagelse når synet er begrenset.

 

Materiell:

Stor plass, stoppeklokke, synlig objekt (ball, klut), lydsignal (fløyte, rop), evt. lekedrone.

 

Instruksjoner:

Oppsett:

Del inn i smågrupper. Tildel roller: “Dronepilot”, “Observatør”, “Tidtaker”.

 

Tre runder med utfordringer:

  1. Visuell fareoppdagelse: Observatøren følger objektet og roper “FARE!” ved visuelle signaler. Tidtaker registrerer reaksjonstiden.
  2. Lydsignal-deteksjon: Observatøren er distrahert (f.eks. telling) og skal reagere på et forhåndsbestemt lydsignal. Reaksjonstid logges.
  3. Kombinert situasjonsforståelse: Visuelle og lydsignaler dukker opp tilfeldig. Observatøren må reagere riktig og raskt.

 

Debrief:

Diskuter reaksjonstider, utfordringer, betydningen av scanning, konsekvensene av distraksjon, og hvordan trening forbedrer reaksjon.