Oppgave 16.2 - “Oppdag faren” - Reaksjonstidsutfordring
Mål:
En fysisk og engasjerende aktivitet som simulerer reelle utfordringer med syn, hørsel og reaksjonstid, samt situasjonsforståelse.
Læringsmål:
- Oppleve hvordan reaksjonstid varierer og påvirkes av sanseinntrykk.
- Forstå viktigheten av scanning-teknikker og bruk av periferisyn.
- Verdsette hørselens rolle i fareoppdagelse når synet er begrenset.
Materiell:
Stor plass, stoppeklokke, synlig objekt (ball, klut), lydsignal (fløyte, rop), evt. lekedrone.
Instruksjoner:
Oppsett:
Del inn i smågrupper. Tildel roller: “Dronepilot”, “Observatør”, “Tidtaker”.
Tre runder med utfordringer:
- Visuell fareoppdagelse: Observatøren følger objektet og roper “FARE!” ved visuelle signaler. Tidtaker registrerer reaksjonstiden.
- Lydsignal-deteksjon: Observatøren er distrahert (f.eks. telling) og skal reagere på et forhåndsbestemt lydsignal. Reaksjonstid logges.
- Kombinert situasjonsforståelse: Visuelle og lydsignaler dukker opp tilfeldig. Observatøren må reagere riktig og raskt.
Debrief:
Diskuter reaksjonstider, utfordringer, betydningen av scanning, konsekvensene av distraksjon, og hvordan trening forbedrer reaksjon.