Oppgave 17.1 - Luftromsnavigatørens reise
Mål:
Å bruke kunnskap om luftromsklasser, restriksjoner og viktigheten av forhåndsplanlegging i praksis for droneoperasjoner.
Læremateriell:
- Tilgang til datamaskin/nettbrett med internett for kartverktøy på nett. Anbefalte kilder er ippc.no, som gir tilgang til AIP (Aeronautical Information Publication) og annen viktig informasjon om norsk luftrom. Google Maps eller lignende gratis karttjenester kan brukes for generell geografisk kontekst.
- Store papirark (flipover-ark eller sammenklistrede A3-ark) eller whiteboard.
- Tusjer eller penner.
- Valgfritt: Hyssing, garn eller tape for fysisk merking av områder på gulvet dersom man bruker et større rom.
Aktivitet:
1. Scenariointroduksjon (diskusjon ved pulten):
Presenter gruppen for følgende scenario:
“Dronefirmaet deres har fått i oppdrag å kartlegge en ny byggeplass. Området ligger rett utenfor en liten regional flyplass (for eksempel ENZV for Stavanger, eller en annen fra ippc.no) og strekker seg ut i et nærliggende landlig område. Planlagt flyhøyde er 100 meter over bakken, og operasjonen antas å vare hele dagen.”
Diskuter: Hva er de umiddelbare bekymringene knyttet til luftrommet? Hvilken informasjon må innhentes først?
2. Digital rekognosering (desk-basert research):
Bruk [ippc.no] (naviger til PUB – Publikasjoner, deretter AIS Portal AIP og relevante AD-seksjoner for flyplasser) eller et generelt nettbasert kart. Gruppene skal:
- Finne flyplassens beliggenhet og estimere kontrollert luftrom (som kontrollsone – CTR og eventuelt TMA, som typisk er klasse C eller D).
- Finne omkringliggende ukontrollert luftrom (klasse G).
- Lokalisere eventuelle permanente restriksjons- eller fareområder, som militære områder eller naturreservater.
3. Fysisk luftromskartlegging (aktiv deltakelse):
Flytt aktiviteten til et større rom eller område. Tegn et forenklet kart over scenarioet på papir/whiteboard eller marker på gulvet med tape/hyssing. Marker flyplass, byggeplass og landskap.
Gruppen tegner/markerer ulike luftromssoner:
- Kontrollert luftrom
- Ukontrollert luftrom
- 5 km radius rundt flyplass
- Eventuelle permanente restriksjons-/fareområder
Diskuter underveis:
- Hvilke regler gjelder i hver luftromsklasse?
- Hvilken kommunikasjon kreves?
- Hva innebærer 5 km-regelen, og hvilken rolle spiller NINOX?
- Hva betyr prinsippet om “see and avoid” i dette tilfellet?