Oppgave 15.1 - Den store kartjakten
Denne oppgaven gjør kartlesing interaktiv og morsom – som en skattekiste for samarbeid og anvendelse av praktiske ferdigheter i navigasjon.
Mål:
Å gjøre gruppen kjent med luftfartskart, identifisere landemerker, forstå koordinatsystemer og beregne avstander – alt i form av en samarbeidsbasert og aktiv “skattejakt”.
Læringsmateriell:
- Tilgang til Norges luftfartskart ICAO via denne lenken: https://avinor.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=bb768577bbaa4a3d8bee9d467480acb6
- Papir, penner og en fysisk linjal (eller digital måleverktøy hvis tilgjengelig)
Aktivitet:
Finn landemerket (Lagkonkurranse):
- Hver gruppe får 3–4 koordinatpar. For eksempel: “61°37´N, 8°16´E”, og skal finne hvilket kjent norsk landemerke som ligger der.
- Gruppene bruker det digitale luftfartskartet til å zoome inn, finne koordinatene og notere hva de finner. Husk at breddegrad oppgis først, deretter lengdegrad.
Mål flyruta:
- Gruppene velger to punkter på kartet (f.eks. en flyplass og en by, eller to fjelltopper), og beregner rett linje-avstanden mellom dem.
- Kartet har målestokk 1:500 000 – altså representerer 1 cm på kartet 5 km i virkeligheten.
- De bruker linjal eller digitale verktøy, og oppgir både metode og resultat i kilometer og nautiske mil (1 nautisk mil = 1852 meter).
Luftromsdetektiv:
- Gruppene skal identifisere ulike typer luftrom på kartet, som f.eks. kontrollsoner (CTR), TMA-områder, fareområder (EN D354), eller restriksjonsområder (EN R102 i Oslo).
- De skal beskrive plassering og eventuelle høydebegrensninger som er angitt.