Oppgave 14.2 - BVLOS-kommunikasjonsutfordring
Denne oppgaven er en interaktiv og morsom måte å forstå kompleksiteten og koordinasjonen som kreves ved flyging utenfor synsrekkevidde (BVLOS), slik det beskrives i STS-02.
Læringsmateriell:
Et åpent uteområde med naturlige hindringer (trær, benker), en liten gjenstand som representerer “dronen” (f.eks. papirfly, ball eller en person), og helst walkie-talkies eller mobiltelefoner for kommunikasjon (eller bare roping om området er lite).
Aktivitet:
Rolletildeling:
- Pilot: Står stille og kan ikke se “dronen”.
- Luftromsobservatører: Plasserer seg slik at de har visuell kontakt med “dronen” og omgivelsene.
- Drone: Representeres av en person som går, et papirfly eller en liten gjenstand.
Oppdraget:
Piloten skal styre dronen langs en forhåndsdefinert BVLOS-rute (f.eks. rundt et tre og tilbake), men kun basert på informasjon fra observatørene.
Simulert BVLOS:
Observatørene må:
- Opprettholde visuell kontakt med dronen hele tiden.
- Rope ut posisjon, retning og eventuelle farer (f.eks. “Drone nærmer seg hinder klokken 12”, “Fritt luftrom”, “Person observert klokken 3, høy”).
- Gi tydelig og presis informasjon til piloten.
- Piloten gir deretter kommandoer (f.eks. “Sving venstre”, “Gå fremover”, “Hold posisjon”).
Landing:
Guid “dronen” til et tenkt beredskapsområde på minst 10 meter. Husk at i STS-02 må avgang og landing skje innen VLOS.
Diskusjon:
- Hvor vanskelig var det for piloten å styre uten visuell kontakt?
- Hvor effektiv var kommunikasjonen mellom observatørene og piloten? Hvilke kommunikasjonsprotokoller ville vært nødvendige i en reell STS-02-operasjon?
- STS-02 tillater observatører å utvide rekkevidden til 1 km fra piloten, med dronen opptil 1 km fra observatøren – som gir totalt 5 km visuell rekkevidde. Hvordan viste denne øvelsen betydningen av dette kravet?
- Hvilke tiltak for å redusere luftrisiko (f.eks. lav trafikk, spesifikke flytider, visuell kontroll med flere observatører) ble tydeliggjort i øvelsen?
- STS-02 krever C6-merket drone. Hvordan henger denne klassifiseringen sammen med BVLOS-flyging over kontrollerte eller spredt befolkede områder?